16.5.09

antara bumi dan dunia

mengapa hari bumi tidak hari dunia?dunia lebih meluas. dunia tidak spesifik kepada sesuatu benda yang nampak. dunia kelihatan lebih menyeluruh. dunia ialah sekeliling manusia. ia tidak spesifik seperti bumi. dunia bukan sesuatu yang kita hanya pijak. dunia ialah keseluruhan kehidupan, perjalanan hidup dari kecil sehingga mati, apa yang kita tak lihat, apa yang kita cuma rasa tanpa boleh ada kata-kata boleh beritahu perasaannya.

bumi ini lebih jelas, nampak, benda yang yang kita pijak dan hanya sedikit di atas kita. tidak begitu jelas menyampaikan kehidupan.

jadi apa kata buat selamat hari dunia, bukan selamat hari bumi.

9 carutan balas:

s a L o m a 16 Mei 2009 9:21 PG  

pernah dengar tak,orang cakap,tak kisah sebutan macam mana.yang penting,niat? :)

♥CHU♥ 16 Mei 2009 9:36 PG  

mgkin sebab orang lebih nak jaga benda yg hidup. bila sebut hari bumi, semua org mesti buat aktiviti yg b'asakn environment. konon nk semai semangat cintakan alam sekitar. hahaha. =)

padi 16 Mei 2009 9:40 PG  

betol3...tapi kalau hari dunia kita tak boleh melakukan penilaian secara terus dan berkala..namun penggunaan kata 'dunia' itu mampu membuka minda sekelian manusia akan kepentingan penghayatan hidup yang sebenar..

Diloz 16 Mei 2009 9:42 PG  

entah la.bagi kerjasama sajalah.

hehe.

melon. 16 Mei 2009 10:00 PG  

aku tak sambut hari bumi.
hari jadi pun.

isya 16 Mei 2009 10:22 PG  

entah besar sgt kot dunia ni. planet2 semua. matahari..galaksi2. dok slamat sana, slamat sini. slamat yg boleh di slamat sudah. sape nak jaga planet2 alien2 yg jauh sgt tuh. chicken little.

revrie 16 Mei 2009 10:56 PG  

saloma has got her point.

apeklowek 16 Mei 2009 9:14 PTG  

apa kita nak sambut di hari dunia? meestila sambut benda yg jatuh atau dibaling..ahaha

AkuKopiKauSiapa? 17 Mei 2009 6:47 PG  

saloma:
pernah dgr tak org kata, nama itu doa? mcm mane kita cakap, mcm tulah die jadi.

chu:
tapi hari dunia ialah tentang bumi dan kehidupan.

padi:
um..betul..dunia terlampau umum.

diloz:
bagi kerjasama?


melon:
hari kekasih sambut?haha.. aku tak.. aku fuck hari kekasih.


isya:
bagi aku dunia itu pasal kehidupan.

revrie:
aa..tegnok jawapan aku kat saloma. bes lah name saloma. aku nak kasi nama anak aku saloma.

apeklowek:
sila sambut tumbukan aku ke skrotum kau. hahaha

  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP