2.12.10

pelan pembangunan baru malaysia

Pembangunan di Malaysia adalah sejajar dengan pelan fizikal malaysia. Dari pelan fizikal yang digubal 5 tahun sekali tu akan jadi panduan kepada semua pembangunan di malaysia. Jadi setiap negeri akan tafsirkan pelan tu dengan buat pelan struktur negeri. Pelan struktur negeri akan ditafsirkan leh setiap daerah menjadi rancangan tempatan. Rancangan tempatan ni cerita detail pasal setiap inci pembangunan dalam kawasan dia.

Contoh macam majlis bandaraya shah alam ada rancangan tempatan daerah, jadi dalam tu cerita semua pembangunan yang akan dibuat dalam masa beberapa tahun ke hadapan.

Perkara begini kadangkala mengelirukan, kerana kadang-kala mempunyai visi yang berbeza. Atua boleh jadi juga tersalah tafsir oleh pihak daerah.

Jadi setelah dipelajari dari pengalaman, kita sepatutnya mempunyai pelan baru yang lebih ke arah pembangunan mapan(sustainable development)

sustainable development ialah seimbang dari segi sosial, ekonomi dan juga environment.

JAdi kita patut buat pelan berdasarkan perkara tersebut. Maknanya kita perlu ada satu pelan malaysia yang patut kita panggil. pelan mapan malaysia.

Pelan mapan malaysia(walaupun bodoh namanya), akan cover tentang sosial, ekonomi dan juga alam sekitar serta fizikal. Pelan ini cuma perlu cakap hala tuju pembangunan mapan sahaja. Maknanya dia perlu beritahu strategi-strategi yang dia mahu setiap daerah laksanakan, serta budget yang diperuntukkan.

Maka setiap daerah akan keluarkan dengan empat pelan, dengan menggunakan pelan mapan malaysia sebagai rujukan. empat pelan tersebut ialah pelan pengangkutan dan lalulintas, pelan spatial dan alam sekitar, pelan ekonomi dan juga pelan kebudayaan dan sosial.

empat pelan ini merupakan pelan yang berbeza-beza dan supaya aim kita ke arah pembangunan mapan lebih jelas dan supaya setiap daerah lebih berjuang ke arah sustainable development.

Pelan struktur negeri dibuang terus kerana ia cuma polisi-polisi yang cuma di copy-paste dari pelan terdahulu.

terbuka untuk diskusi

3 carutan balas:

Tanpa Nama,  2 Disember 2010 pada 4:33 PG  

sungguh detail explaination anda.
tentang plan pembangunan kerajaan Malaysia ni.
btw, great.
keep it up.
kalau ada calon untuk siapa menteri pembangunan aku calonkan kau.

slay 2 Disember 2010 pada 6:47 PTG  

heh, mapan ke mampan bro?

  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP