17.9.10

Untuk orang menunggu

Ada satu perkara ini yang dibuat tanpa disedari, iaitu menunggu. Menunggu ini seperti berjudi. Kira, kalau ok, jalan. Kalau tak ok, terpaksa biarkan sahaja. Itu maksud menunggu. Atau lebih tepat lagi, menunggu orang kita mahu, bukan menunggu air masak atau pon menunggu bus.

Dalam proses penungguan ini, perlulah kau untuk menahan rasa sakit hati, tidak boleh marah, tidak boleh biar sahaja sebab nanti takut lari, perlu banyak sabar. Paling penting, perlu asli. Hati yang betul-betul asli. Tidak berbelah bahagi.

Kita tunggu, kerana kita rasa berbaloi. Benda berbaloi selalunya memang payah mahu dapat kan? Tapi bila dapat, kita mahu jaga betul-betul. Itu kira macam habuan lah atas sebab menunggu.

Tapi perlu tahu, orang yang ditunggu tidak boleh tahu, sebab nanti dia tahu ada orang yang sentiasa tunggu dia, jadi dia akan macam sambil lewa. Tanpa fikir apa-apa. Buat sahaja ikut suka hati mak bapak beliau. Jadi lebih memeritkan orang yang menunggu.

Tapi kalau kau tunggu, dan akhirnya datang-datang balik, masa itu kena terima. Apa sahaja sudah jadi, tangan sudah hilang ke, kaki sudah kudung ke, rambut sudah botak ka, atau buah dada menjadi kecil. Itu semua kau kena terima.

Sebab konon kata hati kau hati asli kan? Jadi bila apa-apa jadi, terima sahaja.

Ia bukan menjadi bodoh, tapi cuma terlampau asli.

16 carutan balas:

Tanpa Nama,  17 September 2010 2:31 PG  

aku tak berapa setuju dengan kau. kalau yang kau maksudkan dalam menunggu tu adalah menunggu someone yang dinamakan girl, kau sangat silap. kalau kau hanya menunggu tapi tak bertindak apa2, its a waste. ianya terlampau bodoh. kau mesti bertindak. dan kalau kau rasa orang yang ditunggu tu tidak boleh tau, kau juga silap.

-hanya nasihat aku sebagai seorang perempuan yang cukup kenal kaum aku sendiri.

Luna 17 September 2010 3:28 PG  

ada orang pernah tulis.

cinta manusia ni macam kau berdiri kat atas kerusi, gantung kepala kat tali.

kalau tak ada orang langgar kerusi tu.

kau selamat.

kalau tak ada kaitan abaikan.

Tanpa Nama,  17 September 2010 3:59 PG  

bak kata kumpulan rock kapak fabians-"penantian satu penyiksaan".promote ko lagu nie tuk sesi karok.haha

nanti dan tunggu tu aku tak tahu menda yg sama ke tak, tapi pada aku..kesan dia sama iaitu "satu penyiksaan".damn.

zamru

senandung semalam 17 September 2010 3:59 PG  

stju ngan tanpa nme n stju gak ngan ko..
ikut situasi..

AkuKopiKauSiapa? 17 September 2010 6:02 PG  

tanpa nama:
ok..terima kasih untuk nasihat kau..sangat menghargai.

luna:
macam ekstrem sangat je.

zam:
aku lagi suka dengan nanti.

senandung semalam:
ok

mok:
kepala butoh nama dia..

squesha 17 September 2010 6:22 PG  

aku setuju dengan kau.dalam proses menunggu ni,huh,mmg banyak pengorbanan.kalau berhasil - baguslah. kalau tak berhasil - agak sia-sia sbb masa telah terbuang begitu sahaja.

dobot 17 September 2010 6:51 PTG  

tunggu mende yang dah pasti bukan milik kita, baik kita teruskan, maju ke depan. jangan pandang belakang dah.

menunggu sesuatu yang dah pasti memang milik kita, aku rasa, ia mungkin boleh jadi berbaloi.

kaukopiakuteh'o'aislimau,  17 September 2010 8:34 PTG  

cuma nak cakap,
bongek!

haha!


sekian.
(aku benci tunggu benda tak pasti. pastu last2 habuk pun tarak!)

k|ree 18 September 2010 7:46 PTG  

dalam menunggu memang perlu bertindak..tapi,bila bertindak tiada hasil...boleh terus menunggu...tapi, jangan takut untuk mencuba jalan yang baru...mungkin, jalan yang baru tue adalah jalan yang di cari... :)

Luna 18 September 2010 10:13 PTG  

mungkin. itu tulisan orang yang asyik putus cinta dan jatuh cinta dengan perempuan yang tak balas cintanya.

tapi aku rasa dia kurang sedar yang susah nak cari perempuan yang boleh terima cara dia yang eksentrik, hidup ala nomad.

mungkin dia sedar.

k|ree 19 September 2010 6:20 PTG  

luna - orang yg menunggu bukan org yg asyik putus cinta...tp,dia cinta sorang je...sbb tue dia tunggu...if dia orang yang asyik putus cinta...dia sudah jumpa orang lain..dia tak nak orang lain sbb dia tau yang sorg tue je boleh terima cara dia...

Luna 20 September 2010 9:22 PG  

emm.. kawan saya tu bukan jenis orang yang menunggu, cuma bagi kredit kat dia yang tulis apa yang ditulis dalam komen yang sebelum ni. kalau tersilap type sori. buat orang salah faham lak. haha
btw. betul kata awak.

aisHa 'S' 23 September 2010 2:01 PG  
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
aisHa 'S' 23 September 2010 2:04 PG  

aku sedang menunggu..bertahun kiranya..
bila org yg ko tggu tu ade org lain..ko nangis sorang2 jer..
sbb die nga bahagia..tp aku tetap tggu..sampai la skrg nmpk sedikit hasil..tapi org yg aku tggu ni tahu aku tggu dia..so mmg dia sambil lewa..tapi...org yg aku tunggu ni cuma pernah ckp, bkn masanya utk aku dan dia jadi seperti dulu. So skrg dia ngn org lain pula..aku tetap tunggu..sebab aku nampak, dia tidak serius dgn pasangannya skrg.Bodohkah aku sebab menunggu.? kerana dalam diam tetap keluar dgn aku. Aku tahu tentang pasangan dia.Tapi perempuan2 itu yg tak tahu sal aku.(adakah ini dikira scandal dgn x-bf.?)

AkuKopiKauSiapa? 23 September 2010 6:29 PG  

aisha:
aa..aku rasa ya.. kira bila dia bosan dia carik kau ar..

  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP