21.11.12

kita dah tiada masa untuk semua ini bahagian 2

Dulu aku pernah tulis pasal kita dah tiada masa untuk semua ini. Tapi masa tu aku cuma tulis tanpa isi, kira masa tu aku cuma cakap apa yang aku akan tulis, bukannya jenis yang betul betul beritahu kau apa yang kau perlu buat, apa yang kau tak boleh buat. Aku cakap dalam tu bahawa kita sebenarnya memang dah tiada masa untuk semua ini, kita betul betul dah tiada masa untuk mengetahui isu Diana Danielle mengandung, isu betapa ketiak pemain bangladesh kah punca pasukan Malaysia seri, isu tentang Diandra Arjunaidi nyanyi suara tak sedap dan begitu mempertahankan suaranya sedap sebenarnya di Twitter. Yup. Kita dah tiada masa untuk tu semua.

Kau tahu aku juga tak cakap tentang isu yang lebih global contohnya macam isu palestin dengan Israel, atau isu dunia macam dah tak lama, atau isu politik di Malaysia.

Sebenarnya bagi aku tentang isu yang lebih penting ialah isu diri kau sendiri, keluarga kau, maruah kau, harta kau, keturunan kau. Benda tu aku rasa benda yang kau paling kena jaga. Kira yang aku maksudkan ialah benda yang kau kena jaga ialah perangai diri kau sendiri dan orang atau benda sekeliling kau yang kau sayang.

Bukan aku cakap macam kita tak perlu amik tahu pasal isu dunia yang lain, maksud aku ialah kita bergaduh benda yang sama sejak dari kewujudan dunia ni lagi. Isu lelaki perempuan, isu siapa yang betul, siapa yang salah, isu perempuan selalu fikir benda pelik pelik dan lelaki orang yang malas nak layan.

Kau bayangkan kalau semua orang menjaga diri sendiri, menjaga orang sekeliling yang mereka sayang tapi tidak sibuk untuk ambil tahu pasal orang lain, taklah tak puas hati dengan orang lain dan ingin ambil kepentingan orang lain, pasti semua orang akan hidup aman dan damai dan rileks kan?

Sebab tu aku cakap kita dah tiada masa dah untuk semua ni, kita betul betul dah tiada masa, disebabkan kita betul dah tiada masa untuk sibuk atau hirau perihal orang lain, apa kata kau lebih jaga pasal diri sendiri, harta sendiri, keluarga sendiri, maruah kau sendiri. Yang mana pastinya lebih penting.

Dan kalau semua orang jaga diri sendiri dan keluarga sendiri, pasti senang.

  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP