20.11.12

Apa yang kau patut tinggal dan simpan

Bila kau dah makin berumur ada banyak benda yang kau kena fikir yang kau kena tinggalkan dan simpan. Bila aku cakap macam ni bukanlah maknanya aku ni dah tua, aku masih muda, remaja dan bergetah, tidak beruban dan tidak boroi.

Ok, mungkin aku patut cakap bila kau makin membesar.

Bila kau makin membesar banyak benda yang kau kena tinggalkan dan simpan. Dan kau kena jadi cukup dewasa untuk kau rasa tanggungjawab supaya kau sanggup tinggalkan. Mungkin kau kena fikir untuk tinggalkan tabiat belanja tak tentu arah, tabiat bangun lewat, tabiat tidak sembahyang, tabiat tidak mahu cari duit dan terbaring depan TV sepanjang hari, macam macam lagi tabiat yang kau rasa bila kau  rasa ada tanggungjawab yang kau kena jaga orang lain dari diri kau, kau kena tinggalkan.

Bukan maksudnya bila kau jadi dewasa dan bertanggungjawab kau perlu jadi seorang yang serius, matang, hisap curut, berbulu lebat, gemar bermain golf dan menonton perlawanan boling padang.

Benda yang kau perlu tinggalkan cuma benda yang kau rasa bila kau ada orang lain yang kau jaga, benda tu akan menyusahkan orang yang kau jaga dan benda yang kau kena simpan ialah supaya orang yang kau jaga tu rasa happy dan senang.

Kau ingat kau dah cukup ready untuk tinggalkan kau punya tabiat. Kau tau, kadang kadang kau ingat kau tau dan kau rasa ready yang sebenarnya tak. Kau rasa kau tahu, tapi macam biasa ayat yang paling gemar orang guna, tuhan lebih tahu.

Aku cuma paraphrase dari ayat akak aku, "Bila kau betul rasa ready, kau ready nak beri komitmen, kau mesti akan dapat orang yang sepatutnya dengan kau. yang penting kau cuma perlu bersedia dan semua pastinya senang"





0 carutan balas:

  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP