2.1.12

Tahun baru dan malas layan

Selamat tahun baru 2012. Mugkin sedikit lambat untuk aku cakap selamat tahun baru. Tapi tak kisah la. Hari hari tahun baru. Sebab lebih baru dari tahun sebelumnya. Jadi sama aja lah.

Aku mungkin bukan orang yang terlebih excited untuk horey horey sambut new year. Lagi baik aku lepak-lepak dirumah. Tengok tv. Buat kerja. Lagi bagus.

Dahla ramai, penat, sesak.

Seperti setiap tahun, aku tiada azam yang istimewa. Bukan aku nak cakap setiap hari aku berazam, malah aku tak pernah terfikir pon untuk berazam setiap hari. Aku lalui hari hari aku seperti biasa. Bila aku rasa aku nak berubah kepada yang lebih baik. Aku berubah. Kalau nak berubah jadi jahat, aku berubah. Tak payah la heboh nak berazam dan teruja mengenai tahun baru, tak perlu tunggu sesuatu datang baru nak berubah.

Sebab bila sesuatu datang baru nak berubah, ia bukan dipanggil azam. Ia dipanggil kesedaran. Atau kata lain, sudah terhantuk baru nak terngadah.

Jadi tidaklah perlu tunggu sesuatu baru nak berazam. Buat aja.

Mengenai malas layan..

Kadang-kadang kita bukan malas nak layan. Tapi macam perkara yang di tidak puas hatikan itu terlampau remeh untuk dilayan.

Jadi kita akan cuma layan sedikit kerana malas.

Jadi bila kita tak begitu layan perkara menjadi lebih marah.

Mereka tidak pula perasan, sudah layan sudah cukup baik. Sekarang kau masih nak marah lagi?

Jadi lebih bertambah malas layan kerana merimaskan.

Kita tak boleh terlampau layan kerana ia membodohkan. Tapi kita mungkin perlu bercakap baik-baik. Jadi sekarang kita sudah cakap baik-baik, tapi tetap marah dan tak boleh terima.

Macam mana?

1 carutan balas:

safurara 3 Januari 2012 pada 8:24 PTG  

tp bg rara,rara lebih suke mulakan sesuatu dgn tahun baru.rasa semangat tu lebih sket.

  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP