4.12.08

bagaimana kumpulan terbentuk?

Atira di blognya menceritakan tentang label dan melabel. aku comment di blognya dan mendapati seperti sesuai jika diletakkan di sini..namun aku akan membuat penjelasan lanjut lagi. ini komen aku kat atira :

label ini bagi aku start bila pengaruh. kalau kau tnaya mcm mane sistem label ini beroperasi. pastinya melalui pemerhatian dan pengamatan terhadap sekumpulan orang dan kawan-kawan.
bukan melalui di mana dia minum dan pemakaiannya, tetapi perangainya. masalah di sini bila perangainya begitu, selalunya pemakaian dan gaya hidup nya sejajar dengan perangai yang ditonjolkan.
kita kenal orang melalui perangainya bukan? disitulah cara orang di label.

orang ini, tidak mahu ketinggalan, siapa yang lebih cool dan mengikuti arus perdana akan diikuti seperti artis. kepada sesiapa yang mengikuti, sedikit-sedikit akan mengikuti perangai orang yang diikutinya itu, lalu mengikut pula gaya hidup dan pemakaiannya dan segala benda lagi. maka wujudlah puak puak seperti kau ckp, artlah, indie la, kumpulan gadis hot, kumpulan lelaki sangap ataupun apa-apa sahaja kumpulan di dunia ini bila dalam diri pengikut-pengikut kumpulan ini merasakan ikutan mereka itu cool.

dan mereka semua berperangai sama, gaya hidup kebanyakkannya sama, dan segala macam lagi yang sama. jika tidak masakan mereka satu kumpulan?

lanjutan :

mengapakah wujud kumpulan-kumpulan ini? kumpulan-kumpulan ini semua bukan sengaja diwujudkan, malah ia tidak didaftarkan pon. aku sendiri membenci orang yang berkumpul-kumpulan ini kerana aku berkawan dengan semua orang. mengapa perlu mempunyai kumpulan-kumpulan bangsat ini? tidak bolehkah menjadi normal? sperti komen aku kepada atira. ia hanyalah mengenai siapa yang lebih cool. siapa yang lebih kuat dan berkuasa. pengikut yang ramai dan sebagainya. kebodohan ini perlu dimansuhkan dari pemikiran segera.

lebih berat lagi apabila pengikut pengikut kumpulan-kumpulan yang dinyatakan sangat berbangga dengan diri mereka sendiri hingga wujudlah komuniti yang memakai baju bertulis "aku sangat indie"(baju paling bodoh pernah aku lihat. siapalah yang memakainya), nickname seperti "party girl", dan menggelarkan diri mereka "kami kumpulan chidak bewapa melayu, kami kumpulan campuwan bawat bangsat"(oh, ryhme pula,barat bangsat).

label ini diri sendiri yang bawa. jika ada orang melabel anda, pasti anda perlu fikir mengapa orang melabel anda. jika orang cakap seseorang itu bodoh, pasti ada sebab mengapa die dipanggil bodoh. babi, bangsat, telur dan sebgainya.

sudahlah,

10 carutan balas:

~mademoiselle hana~,  4 Disember 2008 pada 10:07 PG  

ahaha!!!
yeay!
cukup benci orang yang melabel diri sendiri padahal tidak tahu mengenai apa yang dilabel pada diri sendiri.
yang tinggal hanya label tanpa diskripsi,
kalau dilabel,
lainlah juga.

Hunn 4 Disember 2008 pada 10:08 PG  

"kami kumpulan chidak bewapa melayu, kami kumpulan campuwan bawat bangsat"

WTH is that?
HAH

AkuKopiKauSiapa? 4 Disember 2008 pada 10:21 PG  

hana:
melabel diri sendiri..tapi benci dilabel pon ada juga

Hunn :
cuba baca seperti orang ingggeris bercakap bahasa melayu..
"kami kumpulan tidak berapa melayu, kami kumpulan barat bangsat"

hahaha

Hunn 4 Disember 2008 pada 10:29 PG  

Laaahh, Ive never cross my mind to pronounce it in english accent. CHEH! What a stupid T! Does that T really exist or you just made it up? HAH

AkuKopiKauSiapa? 4 Disember 2008 pada 10:36 PG  

hunn :
haha..kire mcm orang melayu ckp seperti inggeris la..kan mcm T tu die sebut mcm CHI..CHI..

atira 4 Disember 2008 pada 12:26 PTG  

sebenarnya tak salah kalau nak hidup berkumpulan. mungkin dah memang naluri manusia, they want a sense of belonging. to have a circle of close friends whom they can trust. tapi janganlah pula sampai tak bersosial dengan orang lain langsung.

peliknya, ada juga orang yang 'hang out' dalam satu kumpulan manusia, tetapi dikalangan mereka sendiri sebenarnya 'competing against each other'. nak tengok siapa lebih hebat. entahlah.

lagi satu, tak perlulah sampai buat kumpulan yang merapu-rapu seperti kumpulan 'jiwa kosong' dan sebagainya.

btw, thanks for elaborating my post. ;D

sliparjepunkecik 4 Disember 2008 pada 1:08 PTG  

hahaha.. kami tak jahat community..

banyak lagi kumpulan2 camni kat myspace.. kelakar tengok mereka menegakkan bende2 bodoh dan haram seperti minum arak, clubbing dan macam2 lagi dgn kumpul pengikut2 dr kalangan budak2 sekolah.

J,  4 Disember 2008 pada 9:01 PTG  

aku rasa orang akan melabel aku sebagai 'comel'.

AkuKopiKauSiapa? 4 Disember 2008 pada 10:03 PTG  

atira :
aku bukan maksudkan kumpulan rakan-rakan

jannah:
yelah yelah...

  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP