10.7.11

cara mengawal manusia lain

Cara mengawal orang dengan mudah ialah dengan kuasa. Jadi bagaimana kita mahu dapat kuasa? kita dapat kuasa bila kita ada sesuatu yang ingin diberi. Contohnya wang, perasaan selamat, perasaan seronok, gadis, makanan, bantuan atau apa segala yang menjadi keperluan sebagai manusia.

Kita gunakan apa yang dimahukan oleh orang lain sebagai alat untuk menonjolkan kekuasaan. Sebagai contoh orang yang mempunyai banyak duit. Mereka akan guna duit mereka untuk mengarahkan orang lain melakukan apa yang dikehendaki mereka. Kalau tidak mereka tidak beri duit. Orang pon jadi takut lalu ikut arahan mereka.

Kalau dari segi lain seperti perasaan selamat. Kita perlu ikut arahan mereka. Macam perhimpunan bersih. Siapa mahu selamat. Jangan ikut perhimpunan itu. Jika tidak, mereka tembak atau tangkap. Jadi untuk rasa selamat, mereka tidak mahu ikut perhimpunan ikut. Maka orang-orang yang takut dengan ugutan kehilangan perasaan selamat, maka mereka tidak ikut. Tambahan ditakut-takutkan dengan pengaruh media dan segalanya yang berkaitan.

Ia boleh jadi dari institusi sebesar negara sehingga sekecil keluarga malahan hubungan dengan orang sesama orang.

Masing-masing mahu ada kuasa. Cuma tak semua orang mahu mengalah.

Mengalah dengna kuasa orang lain selalunya sebab takut kehilangan.

Ada orang gemar dengan kuasa yang mereka sedia ada. Tapi kejap. Sehingga orang yang berkuasa itu sudah tidak ada kepentingan lagi.

0 carutan balas:

  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP