1.6.11

Cara untuk memulakan perbualan

Sebenarnya aku sedang membaca buku how to talk to anyone oleh leil lowndes. Ada satu chapter dia tulis tajuk dia How to start conversation kot tak silap aku. Sambil aku baca aku tergelak-gelak. Sebab teknik yang sama aku guna selalu untuk tegur orang yang aku tak pernah tegur.

Dalam tu dia panggil sebagai "whaazit?"

Aku mungkin panggil sebagai.... "apekejadahnya tu?"

Ok.

Benda ni aku selalu pakai masa majlis perkahwinan yang aku amik gambar, dan aku perasan ada sedara mara atau sahabat handai yang juga menggunakan kamera besar-besar gedabak dan kadang-kadang terlampau besar. Untuk mengelakkan dia daripada menghalang laluan aku mengambil gambar, ataupon mungkin menculik pasangan pengantin dan keluar melakukan sesi outdoor. Aku perlulah approach mereka dan supaya mereka tahu aku dibayar oleh pengantin tuntuk mengambil gambar mereka dan aku sedang menjalankan tanggungjawab aku.

Jadi benda yang aku buat ialah bertanya apa yang ditangan mereka.

Contohnya,

Aku : wah, d700. full frame. best ar.
Pakcik tersebut : Takla. Biasa je.
Aku : Jap. ni lens apa ni?
Pakcik : 24mm f/1.4
Aku : Pergh. gila best. 24mm mount dekat FX. Memang wide la kan
Pakcik : Haha. tu la pasal
Aku : oh, lupa nak cakap, saya hafizudin, tukang amik gambar untuk event ni la. Abang memang amik gambar orang kahwin gak ke selalu?
Pakcik : oh..saya pakcik pengantin. Taklah. Saja-saja amik gambar je. Hobi.
Aku : Oh. ok. Ni kad saya(sambil beri kad), Eh. Nanti kalau saya terblock shoot abang ke abang bagitau la eh, atau kalau abang terblock shot saya nanti saya bagitau ok?
Pakcik : orait tarak hal.
Aku : Aa. saya masuk dulu eh.
Pakcik : sila

Cara macam tu sebenarnya menurunkan ego dia. Sebab benda yang aku paling perasan orang ambil gambar ni, terutamanya yang agak berumur, mereka ada ego yang besar. Mereka rasa orang muda-muda macam aku ni tak reti amik gambar macam mereka masa zaman filem dulu. Jadi dengan approach mereka, sekurang-kurangnya menurunkan ego mereka.

Jadi lepastu kau akan lebih mudah berurusan dengan tukang ambil gambar lain tanpa ada pandang-pandang jeling-jeling yang lain. Percayalah cakap aku. Bagi sesiapa yang amik gambar orang kahwin, pasti biasa dengan keadaan ni.

Itu mungkin pasal kamera, cuba kita lihat cara dengan orang lain.

Kau perlu perhatikan mereka dari jauh, tengok apa benda pelik yang paling jelas sekali ada mereka pakai. Contohnya macam pin 1 malaysia. Kau boleh cakap macam, "eh. pin ni dari dulu saya carik. Sebab najib pakai" Pandai-pandai lah carik benda di badan mereka. Tapi janganlah kau tegur perihal fizikal mereka atau buah dada mereka ke macam, "wah.buah dada kamu menarik. Saya berminat untuk mendapatkan satu sepertinya" Mungkin kau akan dibelasah lepastu.

Dan untuk menggalakkan diri kau ditegur juga boleh guna teknik yang sama. Pakai sesuatu benda yang macam rare di badan jadi orang boleh tegur kau kalau kau susah sangat nak tegur orang.

bagi aku, semua orang atas dunia ni baik hati, cuma kau patut tahu macam mana nak approach mereka.

7 carutan balas:

oh nudra 1 Jun 2011 pada 7:51 PTG  

mcm mane nk approach akak2 office aku yg pndang rdh kt bdak intern mcm aku? even aku snyum pn diorg tarik muka. nk strt ckp apetah lg. tmbh2 diorg mmg jeles sbb dak2 intern pmpn jd prhatian lki2 dlm ofis T_T

AkuKopiKauSiapa? 1 Jun 2011 pada 9:46 PTG  

oh nudra :
untuk orang macamtu, dia sama macam pak guard la.

kira mereka rasa mereka power.

So apa yang kau buat ialah kau patut buat mereka rasa power.

Contohnya dengan tanya soalan, mintak tolong ajar apa2 yang kau tau tapi kau sengaja buat tak tau. Tapi jangan bodoh sangat la.

Chempaka sari:
terima aksih

Melle Abadi 2 Jun 2011 pada 6:10 PG  

cool gila nama approach dalam buku tu "whazzit"

Asrulsani 5 Jun 2011 pada 3:44 PG  

menarik. entri macam ni patut diteruskan...

~nisshuQin~ 7 Jun 2011 pada 1:21 PG  

woaaa mcm tu...hugahuga~

  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP