14.5.11

Kalau kau mengejar wang(ini bukan MLM)

Dulu aku rasa aku pernah cakap pasal apa yang aku pilih. Mahu ambil gambar dan membuka perniagaan sendiri atau mahu kerja di pejabat macam orang lain di Malaysia buat.

Dulu masa aku cakap mungkin aku kurang membaca masa aku bercakap, aku tidak tahu lansung mengenai perniagaan, tidak tahu akaun. Tidak tahu duit masuk keluar yang membuatkan selama ini aku rasa job aku boleh dikatakan hampir tiap minggu tapi duit hilang entah kemana. Pengurusan wang aku sangat lemah.

Jadi aku google sebanyak-banyak yang boleh. Mencari pasal cara menguruskan akaun dan menguruskan perniagaan. Jadi aku rasa aku sudah dapat kesan di mana salah aku selama ni. Dan dapat merancang kewangan dengan lebih berkesan dan menguruskannya supaya perniagaan dapat terus berjalan. Insyaallah.

Aku belajar yang sebenarnya apa sahaja perniagaan yang kau buka, semuanya bagus. Kau buka kedai char kuey teow ke, yong tau foo ke. Menjahit ke, kedai gunting rambut ke. Semua boleh berjaya sebenarnya. Mungkin kau boleh bukak kedai char kuey teow macam kedai nasi lemak antarabgsa yang bersepah-sepah tu. Kalau kau jual yong tau foo mungkin kau boleh ada kilang untuk buat yong tau foo dan supply kepada orang macam kedai yang kat ampang tu. Tapi permasalahan yang sebenar ialah pengurusan perniagaan tu sendiri.

Persoalan dia bagaimana kau mahu start dengan capital yang kecil dan untuk uruskan duit itu supaya dia akan berkembang. Cara kau membuat 'costing' dan mendapat pulangan daripada benda yang kau usahakan dan bukan main caj ikut suka-suka hati je.

Aku fikir begini,

Aku harap aku tidak tersekat dengan ambil gambar sehingga bila-bila. Mungkin target aku ialah printing company macam Achik Print atau Advanco yang dekat melawati tu. Start small.

Sebab aku tengok kawan-kawan aku semua mintak kerja masih tak dapat.Beberapa je yang dapat. Aku sendiri mintak kerja tak dapat-dapat. Jadi sementara ni baik aku buat apa yang aku suka. Semoga google dan kepala otak aku dapat membantu aku menguruskan kewangan aku yang bersepah selama ni.

Tolong doakan semoga aku sudah pilih jalan yang betul ya.


p/s : Oh, jangan risau, perkara pertama sebab aku ambil gambar tetap sebab passion. Bukan sebab duit. Sebab itu caranya aku start. Dengan caj RM70. haha

http://hafizudinhamdan.com/blog

5 carutan balas:

admin@blogdiloz.com 14 Mei 2011 pada 8:15 PTG  

bila dah steady ajak aku join business kau tu. hehe

Tanpa Nama,  14 Mei 2011 pada 9:26 PTG  

Nanti kita buat JV ye, bila kau pun dah stabil XD

AkuKopiKauSiapa? 14 Mei 2011 pada 9:59 PTG  

diloz:
ohhh..pandai. dah steady baru nak join.haha

Dobot:
nak jv meh kasi duit. beli printer. haha

Jawahir 14 Mei 2011 pada 10:16 PTG  

buat bisnes kena ingat satu je: kene pandai rolling duit.

gud luck!.

  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP